Badan yang sihat bermula daripada permakanan yang seimbang.

Sunday, May 5, 2019

Masalah Obesiti


Perkataan obesiti berasal daripada perkataan latin yang bermaksud gemuk atau berisi secara umum, obesiti dapat ditakrifkan sebagai lemak tambahan dalam badan yang tersimpan di dalam tisu akibat pengambilan makanan yang berlebihan kalori, yang tidak seimbang dengan tahap pergerakan kerja fizikal yang dijalankan. Dalam perubatan, obesity ditakrifkan sebagai lebihan berat badan berbanding dengan berat badan ideal mengikut piawaian tertentu. Berat badan ideal mengambil kira ketinggian, umur dan jantina seseorang. Obesiti merupakan pengumpulan lemak badan yang tidak normal.


Obesiti merupakan masalah kesihatan utama di seluruh dunia

Seluruh dunia sekarang mengalami peningkatan penyakit bukan berjangkit yang dikaitkan dengan gaya hidup yang tidak sihat seperti pemakanan mengandungi lemak yang tinggi dan tidak bersenam. Gaya hidup yang tidak sihat ini berkait langsung dengan keadaan ekonomi Negara yang lebih baik dan bertambah maju. Semakin tinggi tahap sosioekonomi sesebuah Negara, semakin berubah cara hidup penduduknya ke arah amalan yang tidak sihat. Pertubuhan Kesihatan Sedunia menganggarkan lebih satu billion orang mempunyai berat badan yang berlebihan di seluruh dunia, dan jika trend sekarang berterusan, jumlah itu akan meningkat kepada 1.5 bilion menjelang 2015. Berat badan berlebihan ialah faktor risiko utama bagi penyakit Kardiovaskular, iaitu penyebab kematian nombor satu dan penyumbang kepada lebih 17 juta kematian setiap tahun. Kira-kira 80% daripada penyakit jantung, strok dan diabetes jenis 2 dan 40% kanser boleh dielakkan melalui pemakanan yang sihat, aktiviti fizikal yang kerap dan pengelakan penggunaan tembakau.


Amalan pemakanan masyarakat telah berubah kepada makanan yang lebih mudah disediakan dan didapati seperti makanan di restoran makanan segera, yang berpaket dan bertin. Cara hidup yang sibuk menyebabkan kita tiada masa untuk menyediakan makanan sendiri. Makanan yang telah tersedia yang dijual di kedai atau restoran kebanyakannya tidak seimbang dari segi zat dan kandungannya. Kebanyakan makanan mempunyai lemak, minyak, garam, dan bahan perasa kimia dan pengawet yang tinggi. Masyarakat juga kurang memakan sayur-sayuran dan buah-buahan kerana sukar untuk membeli yang segar setiap hari.

Kesibukan menyebabkab kita mengambil jalan senang dalam kehidupan seharian seperti menaiki kenderaan berbanding dengan berjalan kaki dan menaiki lif berbanding dengan memanjat tangga. Teknologi yang pesat juga menyebabkan kita berkomunikasi dengan telafon atau email sahaja dan tidak memerlukan kita bergerak secara fizikal. Teknologi yang canggih juga menyebabkan kita menghabiskan banyak masa di hadapan computer dan televisyen yang tidak menggunakan tenaga yang banyak.

Penggunaan komputer yang dikaitkan dengan obesiti


Amalan pemakanan yang tidak sihat dengan aktiviti fizikal yang tidak mencukupi menyebabkan obesiti. Apabila kita obes, kita sering tidak bertenaga, susah melakukan pergerakan di samping tidak cantik dipandang. Baju yang cantik dan menarik tidak lagi dapat dipakai. Obesiti ialah satu yang boleh dicegah dengan melakukan aktiviti fizikal yang mencukupi dan pemakanan yang seimbang. Jika obesiti telah berlaku, gejala ini dapat diatasi dengan melakukan senaman secara konsisten dan mengurangkan pengambilan makanan berkalori tinggi.

Di Malaysia terdapat beraneka jenis makanan mengikut tradisi dan etnik. Perayaan juga disambut beberapa kali setahun yang menyebabkan makanan tradisi masing-masing. Kesemua makanan perayaan tersebut seperti ketupat, lemang dan rending daging menggoda selera makan kita. Masyarakat Malaysia juga mengamalkan cara masakan yang banyak mggunakan minyak dan santan. Menggoreng ialah kaedah masakan yang paling kerap diamalkan.

Kaji Selidik Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan ketiga pada tahun 2006 menunjukkan peningkatan kadar lebihan berat badan dan obesitti di Malaysia. Kaji selidik ini menunujukkan 29.1% penduduk dewasa di Malaysia lebih berat badan dan 14% obes. Kadar ini telah meningkat jika dibandingkan dengan kadar pada tinjauan kedua pada tahun 1996, hanya 16.6% mengalami lebihan berat badan dan 4.4% obesity. Kaji Selidik Pemakanan Orang Dewasa Malaysia pada tahun 2003 juga menunjukkan kadar yang tinggi iaitu 27.4% mengalami lebihan berat badan dan 12.7% obesiti.


Kadar obesity berkadar terus dengan peningkatan usia. Kaji Selidik Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan Ketiga pada tahun 2006 menunjukkan kadar adalah tinggi dalam kalangan etnik India dan Melayu, wanita dan suri rumah tangga. Bangsa India dan Melayu didapati kurang terlibat dalam aktiviti fizikal, manakala wanita dan suri rumah tangga pula mengalami masalah obesiti yang  berkaitan dengan penghamilan. Populasi Bandar juga didapati mempunyai kadar obesiti yang lebih tinggi berbanding dengan populasi luar Bandar. Mereka yang berpendidikan tinggi dan berjawatan profesional juga didapati mempunyai kadar obesiti yang lebih tinggi berbanding dengan mereka yang kurang berpendidikan dan yang melakukan pekerjaan manual. Perbezaaan kadar obesiti adalah disebabkan oleh kekurangan aktiviti fizikal dan tingkah laku pemakanan yang tidak sihat.

Keratan Akhbar Utusan Malaysia 9 Julai 2010

Masalah obesiti menyumbang kepada kos ekonomi yang sangat besar. Kos bukan sahaja dikira dari segi kos rawatan obesity seperti kos menjadi ahli kelab senaman atau kos perbelanjaan produk-produk untuk menguruskan badan. Kos yang terbesar akibat masalah obesiti ialah kos disebabkan oleh kompilasi penyakit dan kematian pramatang pada usia muda. Lebih 50 juta orang  Amerika Syarikat menjadi ahli kelab kesihatan yang melibatkan US$19 bilion setahun. Di Malaysia, kos ahli kelab kesihatan mungkin tidak berapa tinggi. Akan tetapi, kos ubat-ubatan seperti pil kurus, suplemen protein, rawatan mencairkan lemak, pembedahan kosmetik dan sebagainya adalah mahal yang tidak diketahui jumlahnya. Begitu juga dengan kos yang terjadi akibat tidak dapat bekerja kerana penyakit kronik yang berkaitan dengan obesity, seperti terpaksa mendapatkan rawatan di wad penjagaan rapi apabila mendapat serangan jantung.



No comments:

Post a Comment

Mengira tenaga mengikut aktiviti

Aktiviti fizikal dibahagikan kepada aktiviti sedentari, sederhana dan berat. Aktiviti sedentari atau aktiviti ringan meliputi kebanyakan tug...