Badan yang sihat bermula daripada permakanan yang seimbang.

Tuesday, May 21, 2019

Perkara yang menyebabkan obesiti


Kejadian obesiti berkait rapat dengan faktor sosiodemografi dan tabiat pemakanan dan aktiviti fizikal. Semakin meningkat usia semakin tinggi risiko kita untuk menjadi obes. Hak ini kerana pengumpulan lebihan tenaga selama bertahun-tahun dan kerana semaki n usia meningkat, penglibatan dalam aktiviti fizikal menjadi semakin berkurangan. Di samping itu, kadar metabolisme badan akan berkurangan dengan peningkatan usia.

Wanita lebih risiko untuk menjadi obes berbanding dengan lelaki kerana wanita lebih mudah untuk mengumpulkan lemak dalam badan kerana faktor genetik. Wanita juga biasanya mengumpul banyak lemak semasa hamil. Wanita juga kurang melakukan aktiviti fizikal yang mencukupi seperti bersenam berbanding dengan lelaki sama ada di rumah mahupun di tempat kerja. Hakikatnya, wanita kurang berkerjaya dan lebih ramai menjadi suri rumah tangga yang lebih kerap menyediakan makanan di rumah dan lebih mudah untuk mengambil makanan secara berlebihan.

Mereka yang mempunyai status sosioekonomi, pekerjaan dan tahap pendidikan yang lebih tinggi adalah risiko untuk menjadi obes. Seorang eksekutif yang berkerja di pejabat kurang melakukan aktiviti fizikal berbanding dengan petani di ladang. Mereka yang berpendapatan dan berstatus ekonomi tinggi juga kurang menggunakan tenaga fizikal berbanding dengan mereka yang berpendapatan kurang. Mereka mempunyai status ekonomi yang tinggi mampu untuk membeli makanan dalam kuantiti yang banyak dan yang mempunyai kandungan kalori yang lebih tinggi.

Jika kita mempunyai keluarga yang obes kita akan lebih senang untuk menjadi obes. Obesiti mempunyai hubungan yang kuat dengan genetik seseorang. Akan tetapi, faktor kekeluargaan juga berhubung kait dengan obesiti kerana terdapat pekongsian persekitaran seperti pekongsian makanan dan cara pemakanan. Di dalam sebuah keluarga, kebanyakan ibu bapa dan anak-anak akan makan makanan yang disediakan dan dimasak oleh seseorang tukang masak, kebiasaannya seorang ibu. Jika makanan yang diambil setiap hari berkalori tinggi, maka kesemua ahli keluarga akan menjadi obes.

Tabiat pemakanan memainkan peranan utama yang menyebabkan obesiti. Tabiat memakan apa saja yang tersedia atau yang dibeli adalah tidak sihat. Media massa pula banyak mengiklankan makanan yang tidak sihat seperti makanan segera, makanan ringan dan minuman berkarbonat yang mengandungi kalori tinggi. Apabila orang ramai menonton iklan ini ramai yang tertarik untuk mengambilnya tanpa menyedari keburukan mengambil makanan dan minuman tersebut.

Tabiat makan makanan berseorangan juga tidak sihat kerana kita boleh terlebih makan tanpa kita sedari. Tabiat membeli dan menyimpan stok makanan kegemaran yang tinggi kandungan kalori di rumah seperti ais krim, coklat, pizza, dan ayam goring sebenarnya tidak baik kerana kita akan terdorong memakan makanan tersebut walaupun tidak berasa lapar. Lebih baik untuk tidak menyimpan stok makanan tersebut di rumah. Sekiranya kita ingin memakan makanan tersebut memadailah dengan membeli sedikit sahaja dan terus menghabiskannya.

Jadual : Faktor penyebab dan penghalang obesiti


Cara memasak adalah sangat penting dalam penyediaan makanan kerana cara ini dapat menentukan kandungan kalori sesuatu hidangan. Obesiti akan mudah berlaku jika makanan kerap dimasak dengan santan, kerap digoreng atau menggunakan banyak lemak dan gula. Cara memasak yang sihat adalah seperti mengukus, merebus, mencelur, membakar atau memanggang. Sesetengah sayur juga lebih baik dimakan tanpa dimasak atau dicelur sahaja untuk mengekalkan kesegaran dan kandungan vitamin, di samping mengurangkan kandungan kalori hidangan.


Memakan makanan sambal menonton televisyen adalah amalan yang tidak sihat. Menonton televisyen sambal makan menyebabkan kita tidak sedar jumlah makanan yang kita makan. Biasanya ketika menonton, kita gemar mengambil snek yang berkalori tinggi yang kurang mengandungi zat makanan seperti kerepek kentang, keropok dan sebagainya.

Menonton televisyen pada waktu yang lama boleh 
menyebabkan obesiti

Aktiviti fizikal adalah suatu faktor yang sangat penting yang menghalang obesiti. Jika kita kurang aktif, lebihan tenaga akan disimpan sebagai lemak di dalam badan. Sekarang terdapat banyak peralatan elektronik seperti telefon mudah alih, ipad, tablet komputer, komputer riba dan sebagainya yang penggunaannya menyebabkan kita tidak melakukan aktiviti fizikal langsung. Hobi berkebun beberapa hari seminggu seperti menanam bunga atau sayur dibelakang rumah boleh mengurangkan risiko obesiti. Amalan membasuh kereta sendiri berbanding dengan menghantar ke kedai cuci kereta dapat menambahkan penggunaan tenaga. Di samping itu, amalan bermain komputer atau menonton televisyen dalam jangka waktu yang lama harus dielakkan. Apabila duduk terlalu lama semasa menonton atau bermain komputer akan menyebabkan kurang dibakar dan seterusnya obesiti senang berlaku.

Terdapat penyakit yang boleh menyebabkan obesiti seperti penyakit endokrin dan otak. Lebihan hormon tertentu yang dihasilkan boleh menyebabkan lemak dan air terkumpul di dalam badan. Ubatan tertentu seperti steroid dan estrogen juga boleh memerangkap air dalam badan yang menyebabkan badan menjadi obes. Pesakit yang mengambil steroid akan menjadi obes pada bahagian atas bahu dan muka.

No comments:

Post a Comment

Mengira tenaga mengikut aktiviti

Aktiviti fizikal dibahagikan kepada aktiviti sedentari, sederhana dan berat. Aktiviti sedentari atau aktiviti ringan meliputi kebanyakan tug...