Badan yang sihat bermula daripada permakanan yang seimbang.

Tuesday, April 9, 2019

Amalan pemakanan punca obesiti


Majoriti rakyat Malaysia memang gemar mengambil nasi lemak ketika sarapan kerana makanan itu mudah untuk didapati dan harganya yang murah. Tetapi awas, nasi lemak sebenarnya mengandungi kalori yang amat tinggi kerana kebiasaannya turut dihidangkan bersama ikan bilis, sambal dan telur.
Oleh itu, amalan berkenaan perlulah dikurangkan dengan mengambil makanan lebih sihat seperti oat, roti bakar ataupun susu.
Selain itu, budaya makan pada waktu tengah malam sering kali diamalkan rakyat Malaysia. Hal ini bersangkut paut dengan kedai makan yang beroperasi selama 24 jam yang menggalakkan lagi penduduk untuk singgah bagi menjamu selera. Namun, tabiat berkenaan dapat dikurangkan dengan makan sebelum pukul 8 malam bagi mengelakkan rasa lapar di tengah malam.
Seterusnya, penduduk Malaysia jarang sekali mengamalkan aktiviti sihat seperti bersukan. Kebanyakan mereka lebih tertumpu untuk menghabiskan masa bermain permainan video dan menonton televisyen. Tabiat itu amat berisiko kerana boleh menyebabkan pelbagai penyakit dan kegemukan.
Oleh yang demikian, perkara berkenaan perlulah dielakkan bagi menjamin kesihatan tubuh badan. Pada waktu sama, bilangan penduduk Malaysia yang menaiki pacuan empat roda seperti kereta adalah lebih banyak berbanding mereka yang menunggang basikal dan berjalan kaki.
Namun, mereka tetap boleh mengamalkan gaya hidup sihat dengan membiasakan diri meletakkan kenderaan di tempat yang agak jauh ketika hendak membeli-belah dan menaiki basikal ke kedai yang berdekatan dengan tempat kediaman.

Sumber : 
http://www.utusan.com.my/rencana/forum/amalan-pemakanan-punca-obesiti-1.203611

No comments:

Post a Comment

Mengira tenaga mengikut aktiviti

Aktiviti fizikal dibahagikan kepada aktiviti sedentari, sederhana dan berat. Aktiviti sedentari atau aktiviti ringan meliputi kebanyakan tug...