Badan yang sihat bermula daripada permakanan yang seimbang.

Tuesday, April 9, 2019

Makanan seimbang

Setiap jenis makanan yang dimakan akan mempengaruhi kesihatan kita. jika diri kita. Jika diri kita mudah alpa dan mengikut nafsu tanpa memikirkan risikonya ke atas badan maka kita ialah calon yang akan mengalami obesiti tanpa disedari. Kealpaan dalam memilih makanan yang seimbang boleh menjerumuskan diri kita ke dalam permasalahan obesiti.

Jenis Zat Makanan

Diet seimbang seharusnya mengandungi semua zat makanan yang diperlukan oleh badan, iaitu karbohidrat, protein, lemak, vitamin, mineral dan serat. Makanan seimbang seharusnya mengandungi 55% karbohidrat, 30% protein dan 15% lemak. Kandungan kalori pula boleh dibahagikan, iaitu karbohidrat 4, protein 4 dan lemak 9 untuk setiap gram. Lemak mengandungi lebih dua kali ganda nilai kalori yang diperolehi daripada karbohidrat dan protein. Oleh itu, adalah lebih baik untuk mengurangkan atau mengelakkan pengambilan lemak dan melebihkan makanan yang mengandungi karbohidrat dan protein. Lebihkan makanan yang mengandungi protein dan karbohidrat kompleks jika kita hendak mengurangkan berat badan kerana jenis makanan ini dapat memberikan rasa kenyang dengan lebih lama.

No comments:

Post a Comment

Mengira tenaga mengikut aktiviti

Aktiviti fizikal dibahagikan kepada aktiviti sedentari, sederhana dan berat. Aktiviti sedentari atau aktiviti ringan meliputi kebanyakan tug...