Badan yang sihat bermula daripada permakanan yang seimbang.

Monday, June 24, 2019

Obesiti dan kesuburan wanita

"Ala Doc, gemuk is awesome kan? Gemuk pun bahagia!" Betul, paras rupa bukanlah ukuran kebahagiaan seseorang. Namun paras tubuh yang obes adalah ukuran kepada tahap kesihatan dan kesuburan anda.

Penambahan berat badan tidak hanya akan membuatkan dress Minaz kesayangan anda kelihatan lebih kecil daripada anda, malah ia juga mengundang satu lagi masalah besar dalam kehidupan rumah tangga anda iaitu INFERTILITI atau ketidaksuburan.

Ovari atau kilang telur wanita juga tahu mogok apabila berat badan tuannya mula meningkat dan memasuki kategori obes. Hormon wanita juga dihasilkan oleh sel-sel lemak melalui proses "aromatisation".

Pertambahan berat badan akan menyebabkan kecelaruan hormon wanita iaitu FSH, LH, estrogen dan progesteron. Sel-sel lemak yang berlebihan ini akan menghasilkan satu aliran hormon estrogen yang berterusan. Ia hampir sama seperti anda sedang mengambil pil kawalan kehamilan dos rendah! Dan keadaan ini semestinya akan menyebabkan ovari gagal berovulasi.

No comments:

Post a Comment

Mengira tenaga mengikut aktiviti

Aktiviti fizikal dibahagikan kepada aktiviti sedentari, sederhana dan berat. Aktiviti sedentari atau aktiviti ringan meliputi kebanyakan tug...