Badan yang sihat bermula daripada permakanan yang seimbang.

Wednesday, July 3, 2019

Makanan yang patut dielekkan

Antara faktor yang boleh menyumbang kepada obesiti ialah tabiat pemakanan yang tidak seimbang kecenderungan dan faktor yang menyumbang kepada kejadian obesiti.

Makanan berlemak dan berkalori tinggi

Makanan yang perlu dielakkan ialah makanan yang berlemak dan berkalori tinggi. Makanan berlemak tidak baik untuk kesihatan kerana dapat menyebabkan saluran darah tersumbat dan seterusnya jantung tidak mendapat bekalan darah beroksigen dan kaya dengan nutrien. Keadaan ini akan menyebabkan serangan jantung dan kematian mengejut boleh berlaku. Malahan, makanan berkalori tinggi menyebabkan lebihan tenaga dan akan disimpan sebagai lemak. Sebenarnya makanan yang mempunyai kalori tinggi adalah lebih mahal berbanding dengan makanan yang rendah kalori.

Hakikatnya, kulit dan kepak ayam serta organ dalaman haiwan mengandungi kandungan kolesterol, lemak dan kalori yang tinggi yang patut dielakkan. Telur dan daging merah mengandungi protein yang tinggi di samping kolesterol yang membahayakan kesihatan. Elekkan daripada memakan telur lebih daripada dua biji sehari. Jika ingin memakan telur setiap hari, amalkan tidak mengambil kuning telur. Santan kelapa yang banyak digunakan dalam masakan pula mengandungi lemak tepu yang tinggi. Cara terbaik untuk mengelakkan daripada mengambil santan ialah dengan menggantikannya dengan  susu cair yang rendah lemak. Rasa masakan tidak banyak berbeza dan mengandungi kurang lemak dan kalori.

Kepak ayam mengandungi lemak trans yang tinggi

Pengambilan kek, biskut dan pastri yang mengandungi mentega atau margerin patut dihadkan. Mentega mengandungi lemak trans manakala margerin mengandungi miyak kelapa sawit berhidrogen yang dapat meningkatkan tahap lemak dan kolesterol dalam darah. Mayones yang biasanya terdapat pada salad dan sandwic juga mengandungi lemak yang tinggi. Shortening atau lelemak kerap digunakan untuk membuat kek, biskut dan pastri pula berasal daripada miyak berhidrogen yang juga tidak baik untuk kesihatan. Justeru, cuba elakkan dari makanan yang mengandungi lemak tersebut atau pilihlah produk marjerin, mayones dan shortening yang rendah kandungan lemaknya.

Pengambilan kek seharusnya dihadkan kerana mengandungi lemak dan gula yang tinggi

Susu dan yogurt makanan yang mengandungi kalsium dan protein yang tinggi tetapi juga mengandungi lemak. Pilih susu dan yogurt yang mengandungi lemak yang rendah. Susu penuh krim, keju, daging merah dan pelbagai jenis minyak seperti minyak sapi, minyak jagung, minyak kelapa, minyak bunga matahari dan minyak kacang mengandungi lemak tepu yang tinggi dan patut dihadkan pengambilannya.

No comments:

Post a Comment

Mengira tenaga mengikut aktiviti

Aktiviti fizikal dibahagikan kepada aktiviti sedentari, sederhana dan berat. Aktiviti sedentari atau aktiviti ringan meliputi kebanyakan tug...